Ndebele - my favourite tribe :)

Ndebele, czasami nazywane również Matabele, to jedno z plemion Afryki Południowej. Moje - jak dotąd - ulubione!!! Wywodzi się z grupy plemion Nguni, w skład której wchodzą ludy Zulu, Xhosa i Swazi. Te niezwykle barwne ludy zamieszkują prowincje Transwal, Limpopo, Mpumalanga i Gauteng, czyli północno - wschodnią część RPA.

To, co urzekło mnie w tej kulturze najbardziej to kolory! Niezwykłe, żywe, towarzyszące im wszędzie od strojów po akcesoria domowe jak i same domki :) Tak jak w całej Afryce tak i tu ważną rolę odgrywają koraliki. Koralikowe ozdoby są kluczowe w kulturze plemiennej. Kobiety zajmują się wyplataniem przeróżnych rzeczy z koralików właśnie! Poniżej panie z plemienia Ndebele podczas pracy - jedna pani zajmuje się produkcją bransoletek, druga przygotowuje tradycyjną lalkę :)

Zwróćcie uwagę na ozdoby na szyi i nogach. Są to akcesoria świadczące o stanie małżeńskim. Każda zamężna kobieta zwykła była nosić te osobliwe naszyjniki stale. Obecnie są to elementy zakładane od święta. Na specjalne okazje, jak również aby turystom przybliżyć plemienną kulturę.

 Motywy w tle - bardzo charakterystyczne, zarówno w kształcie jak i kolorach. Takie malowidła zdobią również plemienne chatki. Poniżej wcześniej wspomniane bransoletki. Zrobienie jednej zajmuje ok. 2 godzin.


Lalki, które są symbolem zamężnych kobiet - posiadają wszelkie niezbędne akcesoria; ozdoby na szyi, nogach jak również tradycyjne koce na plecach :)

 Czyż nie z tym powinna kojarzyć się Afryka?



























Zdradzę Wam rąbek tajemnicy, że zainspirowana twórczością Ndebele - wybrałam motyw domku plemiennego na mój następny krzyżykowy projekt. Jak będzie skończony - pokażę Wam kawałek kultury Ndebele w moim wykonaniu ;)

Komentarze

  1. Fajne, kolorowe rzeczy. Takie talerze z dolu bym chciala ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Zakochałam się :) Szczególnie ten dywanik oraz ceramika bardzo mi się podoba

    OdpowiedzUsuń
  3. oj taki regalik z tymi afrykańskimi lalkami toby mnie mocno ucieszył:))))
    pozdrawiam ziutek44

    OdpowiedzUsuń
  4. Te metalowe brasolety na szyjach i nogach trochę mnie przerażają... Ale kolory, wyroby i cały ten ichny folklor przepiękny.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty